הבנת מהותו של קלף השוטה, היא המשימה בהא הידיעה להבנת קלפי הטארוט.
קלף זה, שמספרו אפס, מעמיד אותנו בסימן שאלה, האם הוא ראשון בסדרת הארקאנה הגדולה? או האחרון? והתשובה: גם וגם.
השוטה, נמצא במצב בו הכול אפשרי,ולכן, הוא יכול להיות מוצב אם מתייחסים על פי סדר מספרי, כקלף ראשון או אחרון, ובעצם, כנספח או ממלא את מקומו של כול קלף אחר, בדומה לקלף הג'וקר שבקלפי משחק, ויש טוענים, שקלף השוטה בעצם, מכיל בתכניו את תכני הקלפים כולם. או, מסמל מסע אל פירוט המצבים והמהויות הנמצאים בכול שאר הקלפים.
מצד אחד, הוא מסמל מצב של אי ידיעה, כמי שאינו מבחין במה שלפניו, צועד בחופשיות ועליזות לקראת הלא ידוע, לא מבחין בסכנה או איום כל שהוא, שמסומלים על ידיי התהום שלרגליו ואליה הוא עומד לצעוד, האם יעשה את הצעד, או יעצור ?
מצד שני, הוא במצב של טרום קפיצה, מה מעכב בעדו? האם ההבנה של הסכנה, התלבטות? או משקלו של הצרור שקשור אל המוט שהוא נושא על כתפו?
מצבו של השוטה כפי שהוא ניראה בתמונת הקלף, הוא מצב לא מוגדר, מצב, בו הכול אפשרי. כולל, מה שלא ניראה ברור או הגיוני.
מצד אחד ברור שלקפוץ לתהום, זו סכנה שמאיימת על החיים ושלמותם, יחד עם זה, האם בכלל יש שם תהום? האם יש משהו שהשוטה יודע ואנחנו לא?
השוטה מסמל מהות של תנועה והליכה קדימה, ויחד עם זה, חיבור למהות של הווה, הוא נמצא בכאן ועכשיו, העבר והעתיד ממוקדים בהווה. ההווה הוא מיקוד של זמן עכשווי ובאותה מידה, מכיל את העבר ואת העתיד שעדיין אינו מתגלה, ומבחינה זו, מבטל את קיומו של הזמן, ונמצא במציאות שהזמן אינו פועל עליה. לא רק הזמן אינו פעיל בקלף הזה, אלא גם ההיגיון המקובל , יש בקלף רמז ליידע שנובע מתוך ניסיון ובאותה מידה, לאי ידיעת המציאות והתייחסות שאינה רואה את המציאות במובן המקובל והיום יומי של המושג, שניתן להסבירו כ חוסר מודעות , אך לא פחות, היענות לזרימת החיים שנובעת מיידע מפותח והבנת מהותם, יכולת להתקדם עם תנועת החיים ובוזמנית להיות בהווה.
השוטה מסמל התמזגות עם המציאות וגם מה שמעבר לה. יש בתמונת הקלף סמלים של עונות השנה החי והצומח, והתרמיל שהוא נושא על המוט שעל כתפו, הוא הצידה איתה הוא נע, צידה של מזון, או של יידע, יידע שזמין לו, במידה והוא זקוק לו, ויחד עם זה אינו מעיק או עוצר אותו מלחוות ולנוע בתוך מה שיזדמן לו.
הוא משדר אופטימיות , שמרמזת על כך שהכול תלוי בנקודת המבט, אם אינך רואה סכנה הרי שהיא לא קיימת, התהום המרומזת עשויה להיות קפיצה אל מצב אחר, סביר ואפשרי.
במובן מסוים השוטה מסמל מצב של בשלות שמאפשרת לידה. אפשר לראות אותו כישות שמתהווה ומגיעה לשלב הבשלות ומוכנה להיוולד. יש בקלף סמלים המבטאים את הנדרש כדיי להתגלם בחומר במציאות, ואת המוכנות ללידה, את היות המצב על סף הכניסה לחיים, הכניסה למציאות, הוויה של היוולדות. תהליך ההתהוות מורכב מחומרים מופרדים ומוגדרים שלכל אחד יש את תפקידו בהוויה השלמה, עכשיו הוא מוכן להיכנס למציאות לחיים לפעילות האופיינית של החיים שהם תנועה קדימה.
התחושה העיקרית שמעלה הקלף היא תחושה של חופש. החופש לבחור, לנוע, להתנסות, להסתכן. אין כאן בטחונות או הבטחה ברורה לתוצאה ברורה, זו קפיצה אל הלא ידוע. אל התנסות שעדיין אין לה צורה או תוכן ברור, יציאה אל הרפתקה או מסע בפתיחות ומוכנות לבאות, יהיה מה שיהיה, עם מוכנות ללמוד להתנסות ולהתמודד עם מה שיהיה.
מצבו של השוטה מעורר התחברות אל המושג של גורל ובחירה. הווה אומר, הכול אפשרי, הכול עניין של החלטה שאתה עושה או תעשה ברגע גורלי, יש לך אפשרות לבחור להחליט ולעשות, יש לך אפשרות לעצור ולסגת או לפעול וללכת הלאה אל הלא ידוע, יש לך אפשרות לפעול על פי חוקי ההיגיון הברור, לקחת בחשבון את הסיכונים, לשקול ולהימנע מלהסתכן, או, להיות אופטימי, מלא אמונה בעצמך, בטוב, ברעיון, באלוהים, או כול דבר אחר, ולקחת את הסיכון שתוצאותיו עשויות להוביל אותך למשהו חדש מרענן מרגש מפותח או, להחליט לוותר על הצעד הבא, ולסגת, מה שישאיר אותך במצב בטוח ומוכר, אבל לא יקדם אותך למשהו שונה או חדש.
יש בקלף רמזים המציעים תנועה קדימה עם ההתרחשויות, גם אם אין אפשרות לדעת מה תהיינה התוצאות. וגם ההבנה, שהחיים אינם חברת ביטוח המתיימרת לבטח אותנו מתלאות החיים, ויש בהם הכול מכול, ויש לחוות אותם על כול הטוב והרע שבהם.
הופעתו של קלף השוטה בפריסה, כמו בכול שאר הקלפים, תלויה במארג הקלפים שנוצר בפריסה ובסוג הפריסה, ובמיקומו בתוך המארג שנוצר. אבל תמיד מסמל בפריסה משהו שמרמז על מצב שיא שמזהיר או ממליץ על התקדמות, תנועה ולקיחת סיכון.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה